De Uitsmijter
Modelverkenner voor tal van gedragsmodellen: DISC, Leary, Belbin, etc. Én een fijne speloefening
Hoe
Maak met 2 stoelen een 'deuropening'. De acteur gaat er als een typische uitsmijter voor staan. Je kunt de acteur een cocktail van emoties en gedragingen laten spelen, dan is dit een energieke speloefening waarin mensen even flink uit de comfortzone moeten. Je kunt de oefening ook koppelen aan een model. Dan gaat hij als volgt (we gebruiken DISC als voorbeeld):
Instructie deelnemers: "We hebben vanochtend gewerkt met DISC en dat mogen jullie nu gebruiken. Dit is de ingang is van een zeer hippe club, waar iedereen naartoe wil; jullie ook. Voor de deur staat natuurlijk een uitsmijter, maar dit is geen gewone uitsmijter! Hij heeft namelijk de bijzondere eigenschap dat hij alleen mensen binnenlaat die zijn gedrag kopiëren: zijn houding, zijn manier van praten, bewegen, alles! En alsof dat niet genoeg is: hij verandert steeds van stijl! Het ene moment is hij knalarood, het volgende diep blauw; je weet nooit wat je krijgt. Als je hem direct kopieert laat hij je binnen, zo niet dan stuurt hij je weg en sluit je achter in de rij aan; geen discussie!"
De acteur zet voor iedere deelnemer lekker 'vet' een andere stijl van het model neer (bij Disc is dat dus rood, geel, groen of blauw). Hij kiest snel (binnen 5, 6 seconden) of de deelnemer hem voldoende kopieert. Zo niet, dan stuurt hij hem radicaal weg: volgende! Het tempo moet hoog blijven, dat vergroot de lol.
Let op: deze oefening gaat dus niet over aansluiten bij gedrag, of over het overbruggen naar stijlen, maar over het speels verkennen van de verschiillende stijlen.
Je kunt halverwege de opdracht wijzigen: in plaats van zijn stijl te kopiëren, moeten deelnemers nu aansluitend gedrag laten zien: gedrag dat volgens het model een effectieve reactie is op de stijl van de uitsmijter. Als ze dat doen mogen ze naar binnen.
Nabespreken op
- De gedragsstijlen
- schakelen tussen stijlen
- Voorkeursstijlen van deelnemers.